onsdag 2. februar 2011

Paganinikontrakten av Lars Kepler


Tittel: Paganinikontrakten
Forfatter: Lars Kepler
Forlag: Cappelen Damm
Utgitt: 2010

I fjor skrek reklamen for Hypnotisøren av Lars Kepler mot meg. Bokhandlerne var fylt opp av lassevis med debutboken til svensken ingen visste hvem var. Anmeldelsene var lunkne, men boken solgte godt. 

Forlaget  lyktes svært godt med å skape blest om hvem Lars Kepler var. Etter mye spekulasjoner i svensk presse, ble det avslørt at forfatterekteparet Alexander Ahndoril og Alexandra Coelho Ahndoril var navnene bak pseudonymet. Jeg er ikke kommet så langt at Hypnotisøren har blitt lest, men ga deres nye krim Paganinikontrakten en sjanse. 

I denne krimromanen tar  politimannen Joona Linna ansvaret for etterforskningen av et mistenkelig selvmord. Carl Palmcrona blit funnet hengt hjemme i sin stue.  Palmcrona er ansvarlig for godkjenning av den svenske statens våpeneksport. Samtidig blir en ung svensk miljøaktivist jaktet på i den Stockholms skjærgård av en ukjent forfølger. 

Både intrigen og tempoet holder mål i denne krimmen. Hypnotisøren ble kritisert for å være unødig brutal, og i Paganinikontrakten er det også mange som må bøte med livet. Forfatterne unngår likevel at dramatikken bikker over i et unødvendig heseblesende tempo.

Flere av hovedpersonenes har et forhold til den italienske komponisten Niccolò Paganini. I følge en myte inngikk han en kontrakt med djevelen for å kunne komponere og spille vanskelig fiolinstykker. Myten fungerer godt i forhold til valgene flere av de sentrale aktørene må ta.

For en del lesere vil det være uvant at handlingen er skrevet i presens. Jeg ble litt forstyrret av det på de første sidene, men etter hvert fungerer dette som et vellykket grep for å skape nerve i handlingen.
 Paganinikontrakten ble en fin leseropplevelse. Selv om jeg nok har en hang til forfattere som bruker mye plass på å bygge opp karakterene, er handlingen her så godt fortalt at den fenger. Dette altså til tross for at vi ikke blir så godt kjent med helten, Joona Linne. Liker du action-krim er det stor sjanse for at du vil ha sansen for Paganinikontrakten.

2 kommentarer:

  1. Hvis du læser Hypnotisøren, tror jeg du vil få et bedre indtryk af Joona Linne. Sådan husker jeg det i hvert fald.

    Hypnotisøren er også en hurtig action-krimi, vældig spændende, men med en afslutning, som var lidt usandsynlig. Men når jeg finder Paganinikontrakten på biblioteket, vil jeg bestemt læse den.

    SvarSlett
  2. Jeg har lest en del svenske action-krimmer som har en alt for voldsom avslutning. Det er også høy action-faktor i Paganinikontraktens siste del, men likefullt er avslutningen vellykket.

    Joona Linne er en person jeg absolutt blir nysgjerrig på. En bok nummer tre i denne serien kommer jeg til å lese. Så får vi se om Hypnotisøren havner på nattbordet.

    SvarSlett