torsdag 7. juli 2011

Gjenferd av Jo Nesbø


Forfatter: Jo Nesbø
Tittel: Gjenferd
Forlag: Aschehoug

Gjenferd ser ut til å bli sommerens store salgshit, et faktum som vil overraske få. I den siste Nesbø-krimmen kommer Harry Hole tilbake fra Bangkok.   Velkledd, veltrent og edru kaster han seg over en ny drapssak. Denne gangen er det Oleg, 18-årig sønn av Harrys store kjærlighet, Rakel, som har kommet i alvorlige vansker. Han er blitt hektet på det kunstige fremstilte stoffet fiolin. Olegs venn ,Gusto,  blir drept. Oleg utpekes som den hovedmistenkte.

En de beste kvalitetene med Gjenferd er innblikket den gir i dynamikken rundt produksjon og salg av narkotika. Fiolin kan nok inspirere kreative og lite lovlydige farmasøyter til noen ekstra timer på labben: Avhengigheten og fortjenesten av dopet er enorm!!

De som har lest min omtale av Panserhjerte vet at jeg ikke var overstadig begeistret for boken.  Er så Gjenferd et steg i riktig retning? Jeg mener at intrigen i Gjenferd sitter. Nesbøs styrke som krimforfatter har alltid vært at leseren får god sjanse til å bli kjent med flere av hovedpersonene i handlingen. Han greier det på en elegant måte også i denne krimmen. Min favoritt er skildringen av flykapteinen som sper på lønna ved å bli smugler. Mer av dette , Nesbø!

Gjenferd er ikke av Nesbøs beste, men det er ingen tvil om at dette er solid håndverk. I bakhodet spøker tanker på at Harry Hole skal ut i spillefilmformat. Gjenferd er en jevnt god kriminalroman, men har alt som skal til for å bli en knallsterk spenningsfilm. Det er snart nok Harry Potter på kino. På tide at Harry Hole får slippe til!


6 kommentarer:

  1. Jeg håper jo virkelig det kommer flere Harry Hole bøker jeg! Og så lenge det kommer bøker, blir det ingen film. Men jeg gleder meg også til filmene kommer...de må bare bli bra. Spørsmålet er bare, hvem skal spille Harry!?

    SvarSlett
  2. Det er flere kandidater som er blitt lansert. Jeg tror Mads Mikkelsen hadde passet ypperlig i en slik rolle. Fint om de får en skandinav også :)

    SvarSlett
  3. Ser fram til Gjenferd kommer i e-bok format. Da er jeg klar! Syns Harry Hole bøkene har hatt varierende kvalitet og er veldig spent på denne siste. Er det en hype, eller er den virkelig så god? Liker å se fram til nye bøker :)

    SvarSlett
  4. Markedsføringen rundt boken er selvsagt svært vellykket, men den har likevel kvaliteter som krimroman. Jeg synest personlig at Rødstrupe, Marekors og Sorgenfri er det beste. Har ikke hevet meg på Kindle-bølgen ennnå, men er der nok snart. Litt dumt at slike "må-bøker" kommer ut senere enn vanlig hardcover.Jeg lytter mye på lydbøker. De kommer også som regel ut noe senere.

    SvarSlett
  5. Jeg har akkurat lest denne og må legge meg flat for Nesbøs groteskhet og fortellerevne!

    SvarSlett
  6. Enig!! Og det er vel grunnen til at han blir stadig større både i USA og England. Flott å ha en norsk forfatter som blir lest av engelskmenn og amerikanere.

    SvarSlett