onsdag 16. november 2011

Änglamakerskan av Camilla Läckberg



Camilla Läckberg er ute med ny roman. Foreløpig er den bare kommet på svensk.  Den norske oversettelsen kommer i februar. På norsk har boken fått tittelen Engelmakersken. Jeg har hørt den som lydbok, et format hennes bøker passer fint i.

I 1974 forsvinner nesten en hel familie fra øya Valø utenfor Fjällbacka. Bare minstejenta , ett år gamle Ebba, er tilbake. Politiet greier aldri å finne ut om de har forduftet frivillig, eller om det ligger noe kriminelt bak forsvinningen.

En generasjon senere vender Ebba tilbake til Valø sammen med sin ektemann Morten. Bakgrunnen for flyttingen er tragisk: De har mistet sin ett år gamle sønn.

Politiet fatter på ny interesse for den gamle forsvinningssaken da Ebba og Morten blir utsatt for et mordbrannforsøk. Huset de skal pusse opp til et Bed & breakfast –hotell blir forsøkt påtent. Bygningen huset i sin tid en internatskole som Ebbas strenge far drev.

Noen dager etter mordbrannforsøket finner Morten og Ebba blodspor når de river opp et gulv i huset. Enda et tegn på at noe kriminelt har skjedd på eiendommen der Ebbas familie forsvant.

Som i tidligere bøker er det ikke bare politietterforskeren Patrik som er inne i saken. Hans forfatterkone, Erica, har som vanlig tette bånd til mysteriet. Hun har tidligere vist stor interesse for familieforsvinningen, og ser sitt snitt til å jobbe videre med mysteriet når Ebba og Morten kommer flyttende.

Camilla Läckberg overrasker få med det hun skriver i denne boken. Jeg har lest flere av hennes romaner fra Fjällbacka tidligere, og det meste er som det pleier å være. Det slår meg at jeg får følelsen av å vandre rundt i en interiørblogg når jeg lytter til denne romanen. Her er det lange skildringer av vakre gamle hvite trehus. Shabby chick-feelingen blir ytterligere forsterket av typene: Patrick er like pliktoppfyllende som før der han springer mellom politiarbeidet og familieforpliktelsene. Figuren Erica byr heller ikke denne gangen på de store overraskelsene. Det eneste lille uromomentet som oppstår er Patricks lille vektøkning. Erika greier ikke helt å glemme den stramme og slanke polisen hun giftet seg med. Patrick Perfekt må visst på lavkarbo-diet om Erica skal beholde lidenskapen for ham…..

Når Camilla Läckberg bruker sine gamle formler, så er det jo fordi det funker. Leserne vet hva de får når de kjøper hennes bøker. Persongalleriet byr på få overraskelser, men jeg sitter likevel igjen med en oppfatning av at dette er et godt stykke krimhåndverk. Intrigen er god også denne gangen. Og kanskje er det godt med noen seriehelter som ikke sliter med andre personlige problemer enn noen få ekstra kilo.

Tittel: Änglamakerskan

Lydbok utgitt av Bonnier forlag


Oppleser: Katarina Ewerlöf

6 kommentarer:

  1. Jeg er veldig glad i hennes bøker, og har venta på hennes neste bok! Men tror jeg venter til den er her på norsk, for å lese på svensk er jeg ikke så god på! Men den hørtes spennende ut, så jeg gleder meg :)

    SvarSlett
  2. Det kan være tungt å lese på svensk, men å lytte på svensk er ikke noe stort problem. Jeg hører masse på svenske bøker, anbefales!! :)

    SvarSlett
  3. Det eneste lille uromomentet som oppstår er Patricks lille vektøkning.

    Hehe. En meget præcis anmeldelse af en Läckberg-krimi. Jeg plejer at læse dem (også på svensk, fordi det er billigt), men jeg er lidt træt af alle de babyer, der har været i de seneste bind. Men hvis jeg kunne skrive ´en Läckberg´ og tjene millioner, ville jeg sikkert gøre det.

    Dorte H.

    SvarSlett
  4. Lacberg skriver jo ikke bare krim for tiden. Hun har gitt barnebok OG kokebok.....kanksje det er grunnen til at Patrik sliter med vekten ;)

    SvarSlett
  5. Kommer nok til å lese denne når den kommer! Mange gode svenske krimforfattere. Har sansen for Theorin, med sine Ølandshistorier. (De minner om miljøet her jeg bor!)

    SvarSlett
  6. Gler meg til den kjem på norsk. Eg har lest alle Läckberg-bøkene og det er ikkje mykje som overrasker med hovudpersonane, men nokre gonger har sakene dei held på med vippt meg av pinnen:-)

    SvarSlett