fredag 18. november 2011

Taxi på NRK




NRK har laget noen svært vellykkede spenningsserier de siste årene. Det beste eksemplet på det er første sesongen av Kodenavn Hunter. Kristoffer Joner og Ane Dahl Torp storspilte i serien som grep seerne høsten2007.
Høsten storsatsing på spenningsfronten er Taxi. Adil Khan spiller karakteren Javar. Han er en outsider i det norsk-pakistanske miljøet i Oslo. I motsetning til mange av de med samme bakgrunn, har Javar tatt høyere utdanning. Han jobber som advokat, og med en norsk samboer distanserer han seg ytterligere fra sin kulturelle bakgrunn.
Javer får i hende en minnepinne som inneholder falske taxi-regnskaper. Samboeren  Anne jobber i avis og er mer enn klar for et gjennombrudd som gravende journalist da hun får høre om Javers sensitive materiale.
Adil Khan spiller godt i rollen som Javar. Også Jarl Goli i rollen som korrupt skatteetatssjef er en fornøyelse å følge.  Spenningene i det norsk-pakistanske miljøet er også en av seriens styrker. Plottet greier likevel ikke helt å skape det store engasjementet. En minnepinne med forfalskede regnskaps tall er kanskje ikke nok til å gripe denne seeren. Det blir mer dramatikk enn som så, men den helt store nerven mangler.  I litt for mange scener får jeg følelsen av å være med på transportetapper. Javer går. Javar springer. Javar sykler. Når Javar tar taxi, vet jeg ihverfall at det kommer til å skje noe som får pulen opp. Kanskje hadde serien stått seg bedre ved å bli klippet ned en episode.
Har du ikke fått meg serien, og vil gjøre opp din egen mening: Følg linken under
http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/799677/

5 kommentarer:

  1. Heilt einig, det går litt for mykje tid med til å la Javar bli jaga gjennom Oslo av drosjesjåførar eller politi. Trur og at serien, som eg elles likar godt, hadde hatt godt av å berre vere på tre episodar.

    SvarSlett
  2. Har ikke fått med meg at den har startet. Takk for tipset.

    SvarSlett
  3. Oppdaget at linken til serien manglet, men nå er den på plass. Det som står var skrevet etter å ha sett to episoder. Serien blir bedre etter hvert, og den tredje episoden løftet inntrykket flere hakk.

    SvarSlett
  4. Hei! Jeg så ikke mer enn de to første episodene av Taxi, nettopp fordi jeg synes ikke Javer gjorde noe annet enn å forflytte seg fra sted til sted... Men serien har kanskje tatt seg opp, som du er inne på...
    Takker for ordene hos meg! Nå drar jeg på kriminelt bokbad om et par timer! Jeg skriver om det i morgen, om du har lyst til å titte innom bloggen min igjen. Jeg la meg til som følger hos deg - krim er toppers!
    Ha en flott kveld! :-)

    SvarSlett
  5. Er enig med anmelderen her, føler de hadde et bra prosjekt og mange gode momenter, men det ble litt vel mye jakt/action/reisescener og lite faktisk handling eller dybde. Jeg leste om serien før jeg så den (på nett-TV, etter at den hadde sluttet å gå), og forventet at feks. tematikken med det lesbiske paret og pakistansk syn på homofili burde vært noe programmet burde utbrodert og nyansert mer.

    Syns uansett at plottet dessverre ikke var så veldig troverdig. Sitter med den velkjente følelsen fra utallige krimbøker: "hvorfor gikk de ikke bare til politiet?".

    SvarSlett