torsdag 12. januar 2012


Forfatter: Jørn Lier Horst
Tittel: Vinterstengt
Utgitt som lydbok på Lydbokforlaget
Oppleser: Ivar Nergaard

Jørn Lier Horst har etablert seg som en av de mest solide norske krimforfattere. Han har til nå gitt ut  sju romaner der politiførstebetjent William Wisting har hovedrollen. I flere av bøkene spiller også hans datter, Line,  en viktig rolle.
Lier Horst satser på en velkjent oppskrift også denne gangen. Fokus er på et grundig og systematisk politiarbeid. Lier Horst mestrer det kompliserte puslespillet som skal legges for at en slik politikrim skal bli troverdig. Nok en gang skinner det gjennom at forfatteren har førstehåndskunnskap om etterforskning. Vi følger Wisting i hans nitidige arbeid for å oppklare et drap som skjer på en hytte i nærheten av Stavern. En hytteeier oppdager et lik i hytten sin da skal stenge av for vinteren.
Wisting er en noe grå og traust type, så lytefri at det nesten virker forfriskende. Han har verken alkohol- eller spilleproblemer, og har et harmonisk forhold til kjæresten sin. Lier Holst lar spenningen hvile på oppklaringen av mysteriet. Gode miljøskildringer fra høstuker på Stavern, kombinert med fokus på politihåndverket,  gjør at Vinterstengt blir en fin leseopplevelse . Lier Horst sine bøker er kanskje ikke det meste originale på markedet, men de funker!
 Noen vil kanskje innvende at det blir litt mange tilfeldigheter som føres familien Wisting inn i handlingen. Wiliam Wisting dumper midt opp i det når han i åpningen av boken blir overfalt av mann på flukt, en kriminell som stjeler Wistings bil. Datteren, VG-journalisten Line, blir også involvert i saken. Etter et avsluttet samboerforhold flytter hun inn i en hytte i nærheten av stedet der drapsetterforskning startet, og blir selvsagt vevd inn i handlingen. Som om ikke det er nok, mannen hun nettopp har flyttet fra ser også ut til å ha en kobling til drapet. Kanskje er dette bare et kjennetegn på at forfatteren følger de klassiske formlene for en politikrim. Det eneste som mangler av de vanlige ingrediensene, er en politietterforsker som blir ekskludert fra etterforskningen. På den annen side, noen ganger blir virkeligheten svært lik en kriminalroman. Politimannen Lier Horst har fått overskrifter etter at han ble satt under etterforskning av spesialenheten for politisaker. Horst hadde gjennomført avhør uten å ha informert sine overordnede da han etterforsket et mulig justismord mot travkusken Atle Hamre. Horst ble i mai 2011 frifunnet for anklagene. Bråk med egne overordnede ser heldigvis ikke ut til å ha lagt noe demper på Larvikforforfatterens skriveglede. Vinterstengt anbefales!


- Horst minner med dette om helten i en kriminalroman, som blir motarbeidet med alle de skitne knepene i boka av myndighetspersoner som ikke ønsker at sannheten skal fram.
                                                           Advokat John Christian Elden til VG-nett 14.04.2011

11 kommentarer:

  1. Hei, takk for en hyggelig kommentar på bloggen min. Jeg likte "Vinterstengt" veldig godt, men jeg likte Lier Horst sin bok "Felicia forsvant" også, men denne var nok hakket bedre. I tillegg liker jeg at Wisting er så normal :-)

    "Nattmannen" av samme forfatter ligger på vent, så jeg har mye fin krim å se frem i mot i vinter :-)

    SvarSlett
  2. Jeg har også flere uleste romaner av Jørn Lier Horst. Håper det blir tid til flere av ham i året som kommer :)

    SvarSlett
  3. Jeg måtte jo inn å se hva du hadde skrevet om "Vinterstengt" og Horst. Veldig, veldig bra! Du bør lese "Bunnfall" når tiden og lysten er der også.
    Det kan bli litt vel mye politietterforskning for min smak, så nå må jeg lese noe helt annet. For ikke å si... skrive på mitt eget lille prosjekt.
    Ha en kriminelt god helg!

    SvarSlett
  4. Juhu.. Nettopp innkjøpt Vinterstengt i ebok-format (forøvrig kriminelt dyrt - 253,- !!!). Men - Maarud så Maarud :-) Ha en flotters fredd'a!

    SvarSlett
  5. Det er en spennende bok, og selv om han ikke er den mest spenstige forfatteren, skriver han godt om etterforskning. Og jeg har likt de to bøkene jeg har lest av han så langt :)

    SvarSlett
  6. Bra at kvalitetskrim kommer som ebok. Foreløpig satser jeg pålydbokvarianten, men det det blir nok innkjøp av lesebrett i løpet av året :)

    SvarSlett
  7. Der minnet du meg på noe! Jeg må teste lydbok fra min Kindle Keyboard! Muligheten ligger der, og øreplugger har jeg. Har hatt en tendens å sovne av lydbøker, merkelig nok, konsentrasjonen forsvinner helt. Men, testes skal det! Og bare for å minne deg på, at dersom du går over til "riktig" lesebrett ila året så kan du få muligheten på samme "dingsen" :-) PS! Kindle Mini har ikke mulighet for avspilling av lydbøker, men det har Kindle Keyboard ;-)

    SvarSlett
  8. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  9. Gleder meg til å høre om testresultatet :) Fordelen med de vanlige lydbøkene er jo at det er dyktige skuespillere som leser opp.
    For mitt vedkomende er det sjelden en problemstilling at jeg sovner når jeg hører på lydbok. Jeg kombinerer som regel lytting med andre gjøremål. Nå skal det måkes snø her. Selvsagt med en god krim på øret ;)

    SvarSlett
  10. Jeg har kigget lidt på Lier Horst. Det lyder som om jeg skal prøve at finde ham på biblioteket.

    SvarSlett
  11. Håper Lier Horst er oversatt til dansk:)

    SvarSlett