torsdag 19. januar 2012

Isbaderen av Kjell Ola Dahl

Bøkene om de to etterforskerne Franch Frølich og Gunnarstranda har tilhørt mine beste leseopplevelser innen krimsjangeren. Nå er Frølich fadet ut til fordel en ny politidame: Lena Stigerstrand. Hvordan går det når en endrer på et vinner-team?
 Stigerstrand og  Gunnarstranda må hanskes med flere mystiske dødsfall. En ansatt i Finansdepartementet blir funnet druknet en kald desembermorgen. Like etter blir en narkoman påkjørt av et t-banetog. Begge dødsfallene skal vise seg å være drap. Byråkraten fra Finansdepartementet, Sveinung  Adeler, har riktignok vært på julebord, men analysen av blodet hans viser at det ikke kan være en fyllekule som er grunnen til at han har havnet i vannet. Etterforskningen viser også at det ikke kan være selvmord som har skjedd på t-banen. Jenten som blir påkjørt må ha blitt kastet foran t-banevognen.
Intrigen i Isbaderen er etter min mening en av de beste Dahl har komponert. Han greier å få med mine mange av mine favorittingredienser i en vellykket krimroman: stortingspolitikere, Oljefondet og etterretningstjenesten. I tillegg går en journalist og lurer i buskene.
Lene er ei interessant dame, men det er ikke å komme fra at dynamikken mellom Frølich og Gunnnarstranda savnes. Gunnarstranda spiller fremdeles en viktig rolle i det som skjer, men mye av handlingen er sentrert rundt Lena Stigerstrand.
Kanskje tar det tid å bygge opp en romanfigur som kan matche Frølich, men jeg har vanskelig for å se Lena Stigerstrand har potensiale til å bli like interessant. Håpet er likevel at jeg tar feil. Er det noen som greier å lage interessante personligheter av gjennomsnittlige politimenn, er det nettopp Kjell Ola Dahl.

4 kommentarer:

  1. Hei! Takk for kommentar hos meg. Jeg klarer visst å komme inn å få kommentert hos deg, ser jeg nå. Men det er mange jeg ikke klarer det hos, da blir siden bare helt hvit, og det er ingenting å kommentere... Når du spør hvilken nettleser jeg bruker, så blir jeg i tvil.. hvordan ser jeg det? Jeg trykker på der det står "google", men det er kanskje ikke det du spør om... huff, sånt kan jeg visst for lite om... Ser du forresten om om jeg svarer deg i kommentarfeltet hos meg??

    SvarSlett
  2. Så svaret ditt, ja. Skriver mere der :)

    SvarSlett
  3. Denne gleder jeg meg til å lese! Har lest noen andre av han som jeg har likt godt :)

    SvarSlett
  4. Disse har jeg faktisk ikke hørt om før. Det virker jo som om de er perfekte for meg. De er herved satt på leselista. Takk for god anmeldelse og lesetips!

    SvarSlett