onsdag 7. mars 2012

Borderline av Liza Marklund



Tittel: Borderline
Forfatter: Liza Marklund
Forlag: Piratforlaget


Liza Marklund har gjennom åtte romaner gitt leserne mange glimt inn i familien til journalist-heltinnen Annika Bengtzon. Der i gården har det meste gått feil vei: Forholdet til ektemannen Tomas har blitt mer og mer skrantende for hver gang vi møter de.
I forrige roman,  En plass i solen, var paret separert. Thomas hadde ny kjæreste, og det meste virket til å være låst. Nå prøver Annika og Thomas på nytt å få ekteskapet til å fungere, de har flyttet sammen igjen.
Annika er tilbake på jobb som krimjournalist i Kvällsexpressen. Thomas jobber i justisdepartementet. Dramatikken starter når Thomas er konferanse i Nairobi.  På en rekognoseringsreise ved den somaliske grensen blir Thomas kidnappet. Det er denne fortellingen som er navet i Borderline.
Borderline er ingen krimroman. I partier er det gode doser med spenning knyttet til kidnappingen av Thomas, men dette er like mye en fortelling om påkjenningen som Annika opplever. Og om alle frustrasjonene Thomas sine kvinnehistorier har påført henne.
 Synsvinkelen skifter mellom Thomas og Annika. Thomas forstår fort at det meste kan gå galt. Hans halmstrå blir at løsepenger kan hjelpe ham ut av kidnappernes klør. For Annika blir det store spørsmålet hvordan hun skal takle dramatikken rundt kidnappingen av ektemannen.  Og hva skjer når den forsmådde tobarnsmoren får Thomas sin kjekkassjef fra justisdepartement til å bistå henne på døgnbasis?
Forventer du en ordinær krim kan Borderline fort bli en nedtur. For oss som lar oss begeistre av krimsjangerens sidespor, er boken en engasjerende fortelling. Lisa Marklund har aldri vært redd for å skrive om hverdagslige utfordringer, noe som har medført at mange lesere er godt kjent med Annikas privatliv. Jeg tror derfor mange Marklund-fans vil hygge seg med Borderline. Men vær forberedt: Dette er samlivsaction mer enn krimintrige.

9 kommentarer:

  1. Dette er nok ei bok for meg! Kanskje som "påskekrim"? Ein vert litt irritert på Annika samtidig som ein beundrar henne ...

    SvarSlett
  2. Artig! Jeg leste/skrev nettopp om denne og det ser ut som vi har ganske lik oppfatning. Annika har alltid interessert meg mer enn historien rundt (krimplottet), og jeg frydet meg over alt Thomas måtte gjennomgå -)

    SvarSlett
    Svar
    1. Må innom bloggen din for å lese det du har skrevet om boken. Gleder meg :)

      Slett
  3. Jeg ble så opphengt i korrupsjonen i Afrika at det ble hovedsaken. Men er så absolutt enig i det du skriver om Annika og Thomas.

    SvarSlett
  4. Jeg er glad i Marklund sine bøker, og synes denne også var god. Kanskje ikke hennes beste, men helt grei. Og jeg kommer helt klart til å lese neste Annika Bengtzon bok når den kommer!!

    SvarSlett
  5. Jeg også hopper nok rett på neste Annika Bengtzon-bok. Ser av intervjuer med Liza Marklund at hun planlegger å skrive kun to kriminalromaner til, før hun satser på andre sjangre. Håper at Annika fremdeles blir hovedperson!

    SvarSlett
    Svar
    1. Gode nyheter. Leste en plass, glemt hvor, at dette skulle bli den siste Annika, og det ville vært dumt, på første gang på mange bøker er jeg nysgjerrig på fortsettelsen. Føler at ting endelig kan ta en ny retning.

      Slett
  6. Jeg står som nr. 21 i køen på biblioteket, bestilte den 12 desember så det tar nok litt tid før jeg får lest denne. Sånn er det når det er fullt i bokhyllene...

    SvarSlett
  7. Jeg finner ikke Liza Marklund interessant en plass. Prøvde å lese "Nobels Testamente" for noen år siden, og kjedet meg gjennom hele boka. Hun er jo en veldig anerkjent og god forfatter, men jeg tror ikke vi passer helt sammen. Kanskje noe med skrivestilen?

    SvarSlett