onsdag 9. mai 2012

Mannen som ikke var morder av Hjorth & Rosenfeldt



Vinterens store krimserie på NRK var Broen. Etter den tredje episoden oppdaget jeg på rulleteksten at manusforfatteren stod bak en bok jeg holdt på med. Hans Rosenfeldt er både skuespiller og manusforfatter bak flere tv-drama. Broen må betegnes som en knallsuksess, men mannen greier seg absolutt godt som krimforfatter i romanformatet også. Sammen med Hans Hjort har han skrevet to krimromaner til nå.
“Det fördolda” kom ut i 2010. Jeg har hørt den som svensk lydbok, men den er også kommet på norsk under tittelen “Mannen som ikke var en morder” i 2011.
En sekstenårig gutt blir meldt savnet i Västerås. Et team med krimeksperter fra Rikskommisjonen tar turen fra Stockholm for å bistå etterforskningen. Miljøet rundt det private gymnaset gutten var elev på blir tidlig viktig for opprullingen av forsvinningen.
Tempoet i etterforskningen er kanskje ikke det store, men det som gjør at jeg lar meg begeistre over romanen er den skadeskutte psykologen Sebastian Bergmann. Han prøver å rydde opp i livet sitt etter at han har mistet ankerfestet, konen og en ung datter. De omkom i tsunamien i Thailand noen år tidligere. Ryddejobben har gått skeis. Sebastian Bergmann har utviklet en sykelig avhengighet av å stadig forføre nye damer. Den tidligere gjerningsmannprofilereren greier å koble seg på laget til sin gamle arbeidsgiver, Rikskommisjonen.
Sebastian Bergmann er så selvopptatt og gjennomført blottet for empati at han blir en karakter som fasinerer denne leseren. Tanken går umiddelbart i retning av den danske etterforskeren i Broen, Martin Rohde (spilt av Kim Bodniak). Rohde var også en mann som ikke alltid var like fornuftig i omgang med kvinner. Bergmann-figuren er likevel langt mere ekstrem. All kunnskap om fruktbare sorgprosesser ser ut til å være fraværende i hans privatliv.
På etterforskerlaget er det også alt det en krimelsker kan like å lese om: Sterke interne spenninger, ambisjoner, brutte kjærlighetsforhold og store private hemmeligheter. Den lokale politimannen Thomas Haraldsson fyller også rollen som uduglig amatørpolis på en ypperlig måte.
Det er kanskje ikke verdens mest originale plot Hjorth og Rosenfeldt varter opp med, men de interessante karakterene gjør dette til en av vinterens beste krimromaner.



Tittel:
Mannen som ikke var morder
Forfatter:
Oversetter:
Håvard Syvertsen
Sideantall:
416
ISBN:
9788203213960
Utgivelsesår:
2011
Originaltittel:
Det fördolda


7 kommentarer:

  1. Eg rakk å lese denne rett før filmatiseringa kom på TV.
    http://solveigsiside.blogspot.com/2011/04/bok-17-den-fordmte.html

    SvarSlett
  2. Dagens positive overraskelse: Ante ikke at boken allerede var filmatisert. Har den gått på NRK? Hva var tittelen?

    SvarSlett
  3. Den fordømte. Eg synest å hugse at eg las boka ut mellom to episodar. Etterpå kom ein dobbeltepisode til. Som eg skreiv på bloggen, var eg ikkje heilt nøgd med skodelspelarvalet. Eg liker nye fjes på nye heltar ...

    SvarSlett
  4. Jeg er fan av Rolf Lassgård, så dette må sjekkes. Takk for tipset :)

    SvarSlett
  5. Kjekt å "høre" fra deg igjen :) Takker for tipset, er bestilt på biblioteket, og for en gangs skyld er jeg nummer 1 i køen.

    SvarSlett
  6. Knapphet på tid gjør at det kan bli noen pauser i bloggingen, men hyggelig å bli savnet, Tine :)
    Bestill gjerne Bergmann-krim nummer to når du er i siget,
    "Dødens disippel" er noen hakk bedre enn "Mannen som ikke var morder".

    SvarSlett
  7. Kjøpt hund - den må ha tur, og dermed har jeg fått tid til å høre lydbøker (noe jeg ikke har hatt til nå) :)
    Nettopp hørt ferdig "Mannen som ikke var morder", og oppdaget at den er filmatisert - Del en og to er nå på vei i posten. Gleder meg til det.
    Dødens Disippel er allerde godt i gang på MP3-spilleren.
    Noen som vet om det kommer en bok #3?

    Dyret er fornøyd også - det blir laaange hundeturer med slik underholdning :)

    SvarSlett