lørdag 4. august 2012

Englevaktene av Kristina Ohlsson








Kristina Ohlsson er ute med sin tredje bok, Englevaktene. Hovedpersonen er også denne gangen politietterforskeren Fredrika Bergman. Politiet etterforsker et likfunn, en litteraturstudent som har vært savnet i tre år. Mange spor peker i retning av at en slagrammet og stum forfatter som bor på et aldershjem. 

Mye av styrken til Ohlssons bøker er skildringene av Bergmans forhold til den femogtyve år eldre professoren Spencer. For oss som liker store doser av private avstikkere, skjer det mye i denne romanen. Spencer blir etterhvert direkte knyttet til drapsetterforskningen.

Ohlsson er god på å skape levende og engasjerte karakterer, og selve plottet er forsåvidt greit i Englevaktene. Til tross for at mye er bra hos Ohlsson, greier boken ikke å engasjere meg denne gangen. Uten å røpe for mye, er noe av fortellingens dreiepunkt en snuff-film, et tema som for meg blir noe veldig 1970-tall over. Konklusjonen er at dette er en krimroman jeg bare ble passelig engasjert av.



Tidligere er Kristina Ohlssens bok nummer to, Tusenskönor , anmeldt på denne bloggen.



Hørt som lydbok på svensk.
Oppleser: Mirja Turestedt



Norsk oversettelse
Forlag: Gyldendal


1 kommentar:

  1. Desse skal eg vere på utkik etter! Høyrest ut som noko for meg ...

    SvarSlett