torsdag 20. september 2012

Krimheltenes yrkesvalg

 Noen ganger blir jeg sittende og fundere på hva slags yrkesbakgrunn hovedpersonene i kriminalromaner har. Mine første møter med krimheltene skal Radioteateret i NRK ha æren for. Her var det tett mellom privatdetektivene. Philip Marlow løste saker uten innblanding fra tekniske og taktiske etterforskere. Da jeg begynte å lese kriminalromaner, fant jeg ut at også Varg Veum greidde de samme oppgavene på egen hånd.

I voksen alder har jeg blitt lidenskapelig krimelsker. Hvem betaler så lønna til mine helter i 2012? Varg Veum greier seg fremdeles på sporadiske klientinntekter. Politiet har imidlertid svært mange på lønningslista: Harry Hole, Patrick Hedstrøm, Inger Johanne Vik, Konrad Sejer, William Wisting, Cato Isaksen, Javier Falcon, John Rebus og Kurt Wallander. Noen vent, mange glemt. Til og med gjennomført udugelige karer som Evert Backstrøm får sitt levebrød fra politietaten.
Den andre store gruppen er journalister: Mikael Blomkvist, Kajsa Coren, Annika Bengtzon, Joakim Lund Jarner, Agnes Lea og Henning Juul er journalister som gir seg i kast med etterforskning.

Selvsagt er det fremdeles mange helter som har bakgrunn fra andre arbeidsplasser enn politiet og avisredaksjoner. Christ Tvedts første hovedperson jobbet som advokat. Bjørn Beltø er arkeolog. Sikkerhetsbransjen er fremdeles representert, selv om heltene herfra sjelden bærer tittelen privatdetektiv. Lisbeth Salander kommer på banen pga sitt engasjement for et sikkerhetsfirma. I den siste romanen av Robert Wilson er også helten ansatt i et privat sikkerhetsfirma.
Har du noen etterforskerfavoritter som ikke er ansatt som politi eller journalist? Hjelp meg med listene!

 

 

 

8 kommentarer:

  1. Torkil Danhaugs Axel Glenne er lege (Se meg Medusa). Han bruker også en rettsmedisiner i Døden ved vann. Ulrik Høisæthers heltinne Eveline Enger er investment banker.

    SvarSlett
  2. Advokat Matthew Shardlake i krimserien til C.J Sansom. Han skiver historisk krim fra 1500-tallets England.
    Artig prosjekt du har begynt på der :-))

    SvarSlett
  3. Kom bare på disse:
    Stine Lindh (Profitøren av Tom Kristensen) er lærer,
    Asgeir Müller (Hvitvasking av Tom Kristensen) er kunsthandler. Sara Zuckerman (Flimmer av Holt og Holt) er kirurg. Miss Marple (Agatha Christie) er vel strengt tatt "arbeidsledig". Tommy og "Tuppence" Beresford (Agatha Christie) har vel vært/er ansatt i forsvaret (?)

    SvarSlett
  4. En av "vekstbransjene" er rettsmedisinere. Patrica Cornwall har med en av dem. Pluss MANGE britiske og amerikanske tv-serier. i den første boken til Tom Kristensen var det også med en finanskar.

    Har ikke lest Sansom, Aud Helen,men den høres spennende ut. John Grisham er jo sjefen innen advokatkrim. Jeg var hektet på hans bøker en periode, men nå er det lenge siden har lest noe av ham.

    Husker ikke helt om Miss Marple har vært i jobb, men hun vel strengt tatt pensjonist? En annen skarp pensjonist er Gerlof i Johan Theorins bøker.

    SvarSlett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
    Svar
    1. Beklager, Karete. Jeg kom ved et uhell til å slette kommentaren din. Slik går det for en som fremdeles fomler med blogspot-innstillingene :)

      Slett
  6. Jeg mener å huske at Gerlof var skipper? En stund siden jeg leste Nattefokk nå, så jeg er sannelig ikke sikker.
    Kom på en advokat til: Jan Mehlum skriver om advokaten Sven Foyn.

    SvarSlett
  7. Jeg så kommentaren på bloggen min først nå, men kan likegodt svare deg her.
    Joda, jeg liker krim.
    Neste krimbok tror jeg vil bli krimserien til Gert Nygårdshaug, siden jeg har flere av bøkene stående her er det snart på tide å få begynt med dem, og der har du en annen person som ikke er i politiet, nemlig gastronomen og hobbydetektiven Fredric Drum. Han samarbeider med sin onkel som er etterforsker i Kripos. Hvor mye vet jeg ikke ennå da jeg som sagt ikke har fått begynt på dem. Jeg har 10 av krimbøkene hans i hylla, om det er fler vet jeg ikke.

    SvarSlett