fredag 7. september 2012

Tv-krimmer høsten 2012. Hvem havner høyest på lista?


Det er på tide å skaffe seg en oversikt på tv-kanalenes krimsatsinger denne høsten. Fra en rikholdig meny har jeg plukket ut noen nye godbiter og noen gamle travere. Her må det prioriteres. Hvem skal få æren av å komme øverst på lista?

NRK har omsider fått et av BBC sine flaggskip på luften, Luther. Det psykologiske krimdramaet har blitt produsert i i to sesonger til gode publikumstall og strålende kritikker. Serien går på mandager. To episoder er vist. NRK har Luther liggende ute på nett-tv her. Blir du utolmodig finnes den også på på  DVD. Jeg har ikke fått sett noe av Luther ennå, men mye tyder på at serien holder mål

NRK viser også serien Vera, basert på krimromaner . Er du kjapp får du med deg siste episode på nett-tv hos NRK. Første episoden fikk jeg sett. Forventningene var store, mye av grunnen til det var at serien er basert på bøkene til Ann Cleves.De har gjentatte ganger fått rosende kritikker av både anmeldere og bloggere. Var den god som jeg håpet på? Nja…Karakterene var gode, men plottet var overraskende dårlig. Det ble rett og slett for mange banditter under samme tak .

Den meste populære krimmen på NRK er nok søndagsfilmene med Miss Marple.  Agatha Christies historier har blitt vellykket filmatisert i flere omganger. Klassisk engelsk whodunit-krim.

TV2 har de siste Varg Veum filmene på programmet etter fotballkampene på søndagskveldene. Serien er en av de største krimsatsingene her på berget, men kan vel bare omtales som en middels suksess. Staalesens forsoffne, lett alkoholisererte bergensdetektiv er erstatt av en østlending med designerhus( lekkert bergenshus) designerkjæreste  (lekre Aqua-Lene må vite, ingen kjedelig folkeregisterdame ) og designerbil (her begynner det virkelig å lugge: den gamle , skranglete Corolloaen er erstattet av en  snasen Land Cruiser SUV). Varg greier seg altså overraskende godt tatt den korte kundelisten i betraktning. Men om det mangler noe på troverdighett,  skårer jo serien noen ekstrapoeng for oss som er lokapatrioter. Regnvåte vestlandsscener gjør seg godt på 42-tommmer`n og litt energi er jo alltids når veiene til Varg Veum og Hamre krysses.

TV2 har en godbit på på sendeplanen denne høsten:  Filmatiseringen av svensken Arne Dahls krimromaner. De er skrevet på en måte som bør være ypperlig for tv-ruta. Jeg har sett første episoden. Handlingen i romanen utspiller seg i 1997, men uro i finansbransjen er like aktuell i dag. Til tross for noe høy actionfaktor, blir nok dette en av høstens højdare. Vær klar for premiere mandag 10.septemer.
Trailer: Misterios av Arne Dahl
 

Tilbake til NRK. Forbrytelsen har vært en av danskenes krimsuksesser. To sesonger har holdt meg klistret til skjermen. Jeg gleder meg til å se ti nye episoder med Sarah Lund, denne gangen med serieavslutning i Stavanger.
Trailer: Forbrytelsen 3
 
 
Til slutt nok en  må-se-serie: Robert Wilson sine fire Sevilla-romaner om Javier Falcon er filmet av Sky. Foreløpig har jeg ikke kunnet finne ut om det er norske kanaler som sendere Falcon-krimmen. Noen som har sett noe om denne serien?
 
 
 
En foreløpig priorteringsliste ser slik ut her i heimen:

1.       Javier Falcon- svett spansk karakterdrama’

2.       Forbrytelsen – dansk psykologisk thriller

3.       Arne Dahl – hyggelig gjensyn med A-teamet

4.       Varg Veum – Bergen e best!

5.       Vera – kommer på listen fordi Ann Cleves skal være bra

6.       Miss Marple. Mord og mysterier som hele familien kan følge med på

Jokeren blir Luther. Tror den kan komme høyt på lista.
Hvordan ser din liste ut? Det er mange av toppkrimmene som ikke nevnt her. Har du noen favoritter?

5 kommentarer:

  1. Eg er mykje einig i den lista, men likar Vera betre. Eg har også stor sans for Luther.
    Miss Marple gidd eg ikkje sjå lenger ...

    SvarSlett
  2. Skjønner jeg må snart begynne å se på Tv igjen, har ikke fulgt med på serier der på evigheter. Virker som det er kommet og kommer mye spennende krim. Arne Dahls serie hørtes spennende ut men Miss Marple vil jeg lese om før jeg ser dem :)

    Takk for fint innlegg og ha en herlig helg!:)

    SvarSlett
  3. Takk for fin oversikt :) Jeg er veldig glad i Miss Marple, men serien basert på bøkene til Arne Dahl virket også interessant. Forbrytelsen også.

    SvarSlett
  4. Fin oversikt over hva som kommer. Liker de svenske og danske krimmene godt, så jeg må nok gfølge med på Arne Dahls og Forbrytelsen. Miss Marple har jeg sett en del på, men de blir ofte så langdryge. God helg!

    SvarSlett
  5. Det er en stor mangel ved lister for høstens favorittserier: Det mangler norske produksjoner her. Den eneste serien jeg kommer på i farten med potensiale til å nå opp i konkurransen er Kodenavn Hunter.

    SvarSlett