søndag 7. oktober 2012

Filmatiseringen av Avdeling Q er i gang

Nikolaj Lie Kaas fra "Skriften på veggen". Her i forhør hos Hamre.
 


Som tidligere meldt skal Zentropa (jepp: filmselskapet til Lars von Trier) lage spillefilmer av Jussi Adler-Olsen sin krimserie om Avdelig Q. Filmingen av "Kvinnen i buret" starter opp i disse dager. Carl Mørck skal spilles av kjekkasen Nikolaj Lie Kaas. Hvis noen drar kjensel på dansken, kan det være fra Varm Veum-filmen "Skriften på veggen".

Jeg hadde nok forestilt meg Carl Mørck noe eldre. På den annen side er det jo planlagt å filme alle ti bøkene Adler-Olsen har sagt han skal skrive om Avdeling Q. Med en film i året, ender vel også Kaas opp med noen grå hår på hodet.


 
Sonja Richter


Den kidnappete Folketingspolitikeren Merete Lyngaard skal spilles av Sonja Richter. Hun er kjent fra filmer som "Det som ingen vet" og "Elsker deg for evig". Sonja Richer har også krimerfaring fra tv serier, hun spilte en av hovedrollene i den danske serien "Ørnen".

7 kommentarer:

  1. Denne boken var grusomt spennende. Kommer ikke til å orke å se den. Ingvar Ambjørnsen skryter sånn av siste boka til Mons Kallentoft i vg idag, en poetisk krim som han kaller den. Har du lest noe av Kallentoft? Savner søkefunksjon på bloggen din:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er veldig begeistra for svensk krim, men har ikke hørt eller lest noe av Kallentoft til nå. Har flere svenske krimforfattere på blokka, så her kan det være mye godt i vente. Jeg så etter det Ambjørnsen hadde skrevet, men anmeldelsen er ikke på nett ennå.

      Skal se om jeg greier å få en søkefunksjon på plass :) Har lenge tenkt å gjøre noen endringer/forbedringer i layouten, men må visst ha et spark bak for å komme i gang :)

      Slett
  2. Fantastisk, makter de å ta vare på humor og kjemi fra bøkene blir dette kanonfilmer. Men jeg er helt enig angående Mørck, han er da vitterligere MYE MYE eldre. Lukter nesten Hollywoodcasting.

    (Merkelig nok hadde jeg helt motsatt reaksjon i forhold til Stig Larsson filmene - alle var der mye yngre i mitt hode enn i filmene.)
    Snålt!

    SvarSlett
  3. Er jo som regel andre veien: Godt voksne menn som spiller langt yngre personer i filmer. Jeg ser for meg Jussi Adler-Olsen som Calr Mørck når jeg leser bøkene.

    Jeg har forøvrig ikke lykkes i å finne ut hvem som skal spille Assad og Rose.

    SvarSlett
  4. Assad og Rose er spennande karakterar. Eg håper på ukjende skodespelarar. Svenskane bruker ofte dei same skodespelarane i hovedrollene i ulike seriar. Ein går litt lei av det.

    Desse filmane gler eg meg til!

    SvarSlett
  5. Så spennende! jeg har bare lest en av bøkene, men likte den kjempegodt, så skal helt klart lese resten av bøkene også. Håper filmen blir bra!

    SvarSlett
  6. Ja, dette er filmer jeg har store forventninger til!!!

    SvarSlett